DWC

Har äntligen fått lite mer info om denna hoj, dels från motorbyggaren Ulf Westlund själv samt från Sven Erik "Galento" Söderholm som också åkte med Westlunds motorer under denna tid.

DWC lär stå för Dahlberg, Westlund och Claesson.

Jag har nu även fått mer information från Husqvarna och Lennart Emanuelsson om Tore Claesson som var motoringenjör och arbetade i motorlabbet på Husqvarna. Tore hade vid något tillfälle då Bengt Dahlberg var nere på Husqvarna fabriken hjälpt honom med portning och utformning av cylindern för att få lite extra fart i Bengt's motor.

Dahlberg var en duktig chaufför. Westlund stod för bearbetning och utprovning och Claesson var en kunnig motoringenjör . DWC Låter som ett ganska bra koncept!

Cylinder och topplock göts upp av Åkerbloms gjuteri i Hedemora, sedermera Åkerbloms skrotaffär. Man provade och experimenterade mycket, både med dubbla och enkelt utblås. Vevaxel och foder köptes från Gustav Flink. Mycket tid lades på portning av cylindrarna. Motorerna kördes även i bromsbänk, Enligt Ulf Westlund bromsades en motor till hela 32 hk 1962, inte illa! Totalt gjordes kanske ett 10 tal motorer.

Till Silverpilschassit köptes Earls framgafflar från Sune Olsson om man inte kunde hitta en begagnad Nortongaffel vilken man fick betala närmare 1000 kr för, otroligt mycket pengar i början på 60 talet. Bakramarna gjorde de själva.

1963 från MC Nytt

Här är ritningar till Cylindern