Diverse bilder med Lindströmmare

uppdaterad 131222 med en efterlysning!

Rolf Mårtensson efterlyser Tomas, ägare och renoverare av nedan fina Lindströmmare

Rolf Skriver; Hej!
Tack för en intressant hemsida.
I "Diverse bilder på Lindströmmare är det en blå cykel med gul tank.
Ägaren heter Tomas.
Jag skulle gärna vilja ha adressen till honom. Anledningen är att första
ägaren var min bror och det var i princip jag som byggde upp cykeln från början.
Jag kan berätta hela historien om maskinen.

1966 gjorde Göte några provmaskiner på ca: 360cc baserade på Husqvarnas 250
cc motorhalvor. Han ersatte den fyrväxlade lådan med nya axlar och drev. Han
slopade ettans växel, och kunde då tillverka kraftigare drev. Denna maskin
skulle säljas till allmänheten 1967.
Min bror Tommy Mårtensson körde med en äldre 360 baserad på silverpilen.
1967 skulle han ha en rent ny maskin, och beställde en Lindströmmare.
 

För att slippa undan någon form av skatt köpte man motorcykeln i delar och satte
ihop den själv.
Tommy och jag var i Limhamn och hämtade en hel låda med delar i januari
eller februari 1967.
Tanken lämnades till förkromning och ram med tillbehör lämnades till Åstedts
billackering i Kristianstad. Fint skulle det vara, och fint blev det.
Anledningen till att den blev blå har sin förklaring. På den tiden var det
ju en massa specialare baserade på Husqvarna. Broderna Bonn hade sina gröna
OWA masiner. Tommy, Peter Brandin och jag målade våra maskiner i en blå
färg. Tommy fortsatte med den blå färgen även på denna maskin.
 

Efter ett par veckors skruvande var det dax att premiärköra cykeln. Det blev
en smärre chock. Den var i stort sett okörbar. Den var alldeles för högt
växlad. Man kunde bara köra på ettan och tvåan. Vi påpekade detta för Göte.
Först slog han bort det, med efter ett tag medgav han att det blivit ett
misstag. Anledningen var att på 1967 års Husqvarna ökades hastigheten på
axlarna i växellådan för att det skulle hålla bättre. Göte använde nen nya
transmissionen från Husqvarna, men hade utvecklat lådan med den transmission
som användes 1966. Lösningen blev att Göte tog fram ett 9 kuggarsdrev fram.
Det blev en bra lösning, men detta drev varade inte mer än ett par helger.
Senare fick Tommy ett större bakdrev, och problemet var ur värden.
 

Tommy körde i princip de tävlingar som arrangerades i södra distriktet 1967.
Han vann 500cc juniorer i Degeberga och i Sösdala. Utöver detta var han på
"pallen" vid ett flertal tillfällen. Juniormästerskapet gick den 10
september, och arrangerades av MK Pionjär i Mölndal. Placeringen där blev
omkring 10 plats.
1968 gick Tommy över till Husqvarna och maskinen såldes till Göran Åkesson,
numera boende i Sölvesborg.
 

Tomas om du läser detta så kan du väl höra av dig till Lindstrom- mx eller Rolf Mårtensson!

Detta eftersom jag miste din epostadress vid ett tidigare datorhaveri.

 

Här är alltså cykeln med den intressanta historien.

 

360cc årgång mellan 1966-68

 

250cc med ombyggd silverpilsram från 50 tal 

Motor från 60 tal förmodligen uppdaterad med HVA cylinder

alternativt Lindströmcylinder från 1964 el nyare (1 utblås)