Göran Petersson's Album

Här följer en stor bildskatt med många härliga bilder från 50 och 60 talet's motocross och tillförlit

Göran som samlat dessa bilder är en flitig entusiast och har ett stort hjärta framförallt för Älvbygdens motorcyklister.

Uppdaterad 20170110

Uppdaterad 20151127 Kåsadags

På lördag och söndag går Novemberkåsan  i år ett samarrangemang

mellan SMK Trollhättan och Bohusläns MK även med hjälp av flera klubbar i grannskapet .

Första start nu på Lördag från Glimmingens motorstadionkl. 9.00  Även målgången är förlagd till Glimmingen. 

Kåsan firar 100 år i år. Redan 1915 gick första Kåsan den gången i Stockholm.

Tävlingen omfattar ca,-36 mil uppdelat på 3 varv. Förarna kör hela tre varv varav två på natten. 
 

Redan i morgon fredag Em. är det Invigning och utställning av ett antal

mc snarlika av den typ som användes förr om åren, denna utställning-

blir vid Kompassen- varuhuset Oden i Trollhättan under Fredag eftermiddag

med en presskonferens vid 16.00 -tiden En del äldre förare presenteras också från

 scenen. Jag bifogar lite urklipp från tidigare Kåsor ur programmet.

Hälsningar Göran

Uppdaterad 20150904

Traditionsenlig hade LMS även i år arrangerat årets stora classic-träff första helgen i augusti,

i år firar  MCHK 50-års jubileum, och är det 29-årgången som man genomförde första

års-Racet i LMS regi!  För att fira detta hade man bjudit in alla individuella Svenska Mästare

i dom olika motorcykel- grenarna. Hela 26 stycken Världsmästare hade anmält sig till denna

träff! Som vanligt vid denna träff så hade MC-collection en  välfylld monter med många

 mycket unika motorcyklar. Jag skall försöka att samla några bilder på en del av dessa mästerverk!

Sin vana trogen hade klubben ett mycket på kostat jubileums-program med många intressanta artiklar

och reportage med  presentationer av  våra mästare och givetvis allt om  helgen olika tävlingar!

Detta är bara ett litet axplock av cyklar från mc-collections monter.

Bild.1- Två Husqvarna av 30-tals modell, renoverade till ny-skick

  "     2- Två Lito,den vanliga modellen och den omskrivna Lito-ex-cam, som tyvärr aldrig blev färdigutvecklad.

  "     3- Ralf Arvidsson visar Mannerstedts sk. TFA- racer, och så denna byggd med ex-kam. En v-2, motor på 

  "          125cc,ett mycket avancerat bygge på sin tid,  Motorn restaurerad av Rune och Ralf Arvidsson.

  "      4- Här är tfa-racern komplett, som det var tänkt en gång, Cykeln provstartades ett par gånger, ett fantastiskt ljud!

  "      5- EnUnion- SRM special,Ett mycket vackert bygge från Union-verken i Eda,och Birger Berggren .

I:a bilden: Helge Hallin från Alingsås kom med dessa vackra cyklar, Matchless G-50. 

2:a  "     Varg-Olle i berättartagen. Längst till v. Björn Carlsson Sv. mästare i RR. och fd. AK-motor.
 

3:a  "        SVT var givetvis på plats och intervjuade våra VM hjältar, Här är det Torsten Hallmans tur.

4:a  "      Ulf Karlsson i mitten, 

5: a "      Två autografjägare  Bengt och Bosse, utanför VM tältet,Planscherna var tyvärr slut,inga ledsna miner ändå!

6:a  "      Husqvarnas framgångsrika 500cc, med åtskilliga VM  segrar i bagaget.Nisse Hedlund är ju pappa till detta 

                bygge. Nisse byggde 10st-61, och 6st-62, enligt detta koncept, och motorer till ytterligare ett antal cyklar.   

7:a  "      Bill Nilssons mycket vackra bygge som också resulterade i  Bills första Världsmästerskap 

8:a   "     Starten i sidovagn-heatet brukar ofta  bli ganska tät i första böjen. Föraren i svart, mitt i bilden m. nr.52, 

     är förmodligen  Sveriges snabbaste bonde, oftast med fullt uppställ i böjarna, Stig Sixtensson  från Kvänum.

En Classic-träff i tre dagar är ju inte bara motorcyklar och racing,lika viktigt  är ju att 

träffas på kvällarna och kunna umgås med likasinnade,gärna i närheten av någon grill!

Denna gång blev det lite extra festligt,då  jag råkade fylla år en av dagarna.Jag trodde det

 skulle passera i tysthet. Men Iren och bröderna hade andra planer.Det blev öppet  hus 

i två kvällar med tårta och tilltugg tillsammans med en massa goda vänner.Tal och

gratulationer blev det också! Tack allesammans för detta! Ett speciellt Tack till Iren som

svarade för mat  och dricka! Det var verkligen en fin överraskning.

Hälsningar Göran

Uppdaterad 20150511

Erik Lindberg skulle fyllt 100 år den 30/4 2015 om han fått leva.

Erik föddes i Örtofta, Eslövs kommun den 30/4 1915 och avled 1973 endast 58 år gammal

Bertil Andersson som var en nära vän och arbetskamrat till Erik Lindberg under alla år som han arbetade på Tudors ritkontor har berättat om Eriks verksamhet under 1930-talet i Skåne. Han arbetade på ett antal olika verkstäder hela tiden med ett brinnande intresse för motorcyklar.
När Finska-vinterkriget bröt ut anmälde Erik sig dit som frivillig. Det var säkert mycket strapatser och umbärande! Bland det positiva var att han träffade en annan MC entusiast Billy Andersson från Göteborg. Dom kom sedan att hålla kontakt genom åren. 
Bertil berättade bl.a att man hade en fridag i veckan från jobbet, då bar det ofta av till Göteborg för att besöka olika verkstäder, det blev oftast att man hamnade hos Billy och diskuterade olika mckonstruktioner. Slut citat.

I början av 50-talet utvecklade Erik en bakhjulsfjädring efter egna ideer. Den gången var det Fred och Alvar Olsson tillsammans med Hans Larsson som fick nytta av Eriks kreativitet så att gamla stela 500cc blev lite lättare att hantera.

I slutet av 50-talet kom han att tillsammans med Hasse Svensson, Bengt Ryberg och Conny Andersson bygga de så välkända LT cyklarna. Man byggde en första prototyp 1959 för att testa denna med Bengt som testpilot, och med en 175cc silverpilsmotor som drivkälla. Vinterns provkörningar  föll så väl ut att man beslöt att bygga en serie på tre cyklar. En åt Bengt, en åt Hasse och den tredje till Conny. Det arbetades flitigt i Eriks garage med många sena kvällar.

Hasse berättar att vid 10-tiden på kvällen kom alltid Eriks fru Vera ner till källaren med kaffe och nybakade bullar till grabbarna. Erik och Vera var välkända profiler runt västsveriges cross-banor för att kolla och titta till sina killar.

Erik gjorde jiggar hemma i sitt garage, och grabbarna hjälptes åt att bygga cyklarna under vintern. Dessa tre första LT-cyklar debuterade i serie primiären i Kareby 1960. Det blev succé direkt. 1:a blev Hasse, 2:a Conny och 3:a Bengt, och lagsegern gick övertygande till Älvbygden. Dessa framgångar fortsatte under hela året.

I samma tävling ställde Älvbygden upp med ett juniorlag 175-250cc. Då bar det sig inte bättre än att en av medlemmarna, Bruno Edwardzon drabbades av ett rambrott på sin cykel. Han fick då låna Hasses nya LT, och tackade för lånet genom att vinna det heatet och det utan att ha fått tillfälle att träna en enda meter med denna innan tävlingen! Ett bra betyg på både förare och cykel!

Dessa framgångar satte Erik mycket stort värde på. Han följde tävlingarna noggrant.

På hösten och vintern byggde även Erling Andersson och Bosse Petersson var sina LT cykel, givetvis med god hjälp av Erik och Hasse.

När det blev dax för Erik att bygga en helt egen motor tog han kontakt med Billy Andersson. För att få hjälp att testa denna i ett RR chassie. Den helt nya motorn var ju tänkt att även kunna användas till båt-racing.

Även detta var ju något som Billy hade stor erfarenhet av. Han hade ju själv med framgång tävlat med en så kallad galosch.

Det kördes en del tester med en sådan båttyp på Göta Älv med Bengt Ryberg som testpilot. Han var ju mycket engagerad tillsammans med Erik i detta projekt.


Tyvärr drabbades Erik av en svår sjukdom och kunde därför inte fullfölja utvecklingen av denna!

Vi som då var aktiva i motorklubben på olika sätt känner alla en stor tacksamhet för att vi fått lära känna Erik.



 

/Göran Petersson

 

Uppdaterad 20150217

Här kommer lite bilder från tidigt 50-tal, ur Roland Andersson foto -album.
Jag har fått låna dessa bilder av Rolands son Peter, som också har ärvt pappas  
mc intresse men åker då på betydligt modernare enduro motorcyklar!
Roland finns tyvärr inte med oss idag, han drabbades tyvärr  av cancer  för en del år sedan.
 Hasse Svensson som var arbetskamrat  med Roland har berättade att han och  Roland
började  tävla 1954, Roland fortsatte till och med 1958 samma år som han var med
och tog hem lag- Dm åt Älvbygden s MK  och även  klubbens första SM-silver i Borlänge!
Roland han även med att ta  hem DM-titel i 500cc juniorer   1957.
Han var ju en stilåkare av rang, och mycket populär i alla läger!
Roland var duktig i både bandy och fotboll och det var dessa sporter som han fortsatte att
 satsa på när han slutade att tävla på mc! Roland var också en av dom drivande i Ale-backen
under många år till cancern satte   stopp för honom
Jag bifogar lite bilder från Rolands fotoalbum och från Paradisbanan på 50-talet.
Tack för lånet av dessa bilder  Peter!
Hälsningar Göran


Göran har gjort en korrigering av texten i nedanstående bild!

Det är Roy Wiklund och inte Rune "Fritte" Nilsson som ligger efter Roland!

 

Uppdaterad 20150106

Grattis Conny på 75-års dagen! 

Den 28/12 fyller en av motorklubbens allra framgångsrikaste förare 75-år!

Han har haft en mycket intensiv karriär bakom sig och utöver crossåkat hunnit med att i unga år

tillsammans med Monica bilda familj och få fyra flickor. Monica och flickorna var ofta med Conny ute i Europa på olika tävlingar och sköta markservicen!

Jag skall försöka att göra en liten sammanfattning av den motorsportsliga delen, det kan dock bara bli en liten del av Connys alla aktiviteter genom åren. Yrkesmässigt har det varit Pappa Everts Bilverkstad som varit grunden under hela uppväxten och tills för ett par år sedan då han avvecklade företaget.
Premiärtävlingen var på en lånad Silverpil. Ganska snart fick dock Conny blodad tand
för detta att tävla med motorcykel, eftersom Conny alltid satsat för fullt med det som han ville ägna sej åt inhandlades en sprillans ny Adler 250ccross, förmodligen bland det vassaste som man kunde få tag på i slutet av 1950-talet.

Långt innan 16-års åldern var det div. begagnade hemmabyggen som  fick bekänna färg tillsammans med dom andra grabbarna i grusgroparna runt Nödinge!
Kondition och balans var det säkert inget fel på under dessa år då han spelade bandy på vintrarna
och fotboll så fort det var barmark. Boxning och brottning tillhörde dom sporterna som Conny också har prövat på under sin uppväxt!

Med tanke på Connys bakgrund blev det kanske rätt naturligt att han ofta var en av dom pådrivande vid klubbens fysträningar under vintrarna
Adlern var säkert snabb men kanske inte så driftsäker, så att när Erik Lindberg Hasse Svensson och Bengt Ryberg berättade att dom planerade att bygga helt egna crosscyklar efter Eriks ideer var inte Conny sen att hoppa på vagnen han också.
Resultatet blev över förväntan och dom tre bildade Älvbygdens första 250cc lag som döptes till ”Tamparna” .
Tillsammans kom dessa att dominera Väst-Svenska motorcross- serien i flera år med många seriesegrar och även individuella DM-tecken som resultat. När sedan Bengt valde att satsa på egna företaget och att trappa ner på tävlandet så fick Stig Gunnar hoppa in i laget. Serievinsten innebar ju att klubben fick representera Distriktet vid Lag- SM.
I 250cc klassen hade Älvbygden MK förstärkts med Erling och PerOve, Ordinarie var Conny, Stig-Gunnar och Odd de lade beslag på silverplatsen i mycket hård konkurrans i Oskarshamn hösten 1964!


I 500cc klasserna vann  Älvbygdens lag Trossarna seriesegern 1965, och fick då representera Väst-Sverige vid- lag SM som gick i Motala det året. Det ordinarie  laget bestod då av tre förare, Erling, Per-Ove och Bosse. Eftersom lagen vid SMbestår av fem förare fick Conny och Stig-Gunnar kliva upp till denna klass. Det blev Silver plaketter till klubben även denna gång!

Conny har ju alltid haft en stark känsla för klubben, och när klubben stod utan kassör var han inte sen att ta på sig detta uppdraget också en period trots att han säkert hade mer än fullt upp redan innan!

Efter 13-säsonger med många segrar som resultat tyckte Conny att det var dags att pröva på något nytt.

Efter en racerförarkurs på Nurburgring blev Conny ordentligt tänd på att åka på bana. Även om de första dagarna där nere blev något av en shock. Att susa fram med över 250 km utmed häckar och träd var inget som Conny var van vid från crossbanorna, men han vande sig snabbt!

Denna vecka var tydligen en nyttig träning i konsten att välja rätt spår, för denna banan blev något av en favoritbana och här kom han att skörda många framgångar under åren!

En Formel-3 fanns till salu i Stockholmstrakten, tanke och handling har ju ofta varit samma sak för Conny, så det gällde att handla snabbt. Per -Ove lovade att följa med som moraliskt och ekonomiskt stöd så det blev givetvis affär på en Formel 3:a med en massa delar och nyttiga tips på köpet!

Han satsade nu på racing och redan efter andra året blev Conny mycket framgångsrik även i denna sport. Vad sägs om två Svenska Mästerskap, och även två silver i denna klass. Dessutom flera internationella segrar under dessa år.

Som ett synbart resultat av dessa framgångar fick han Svenska Bilsportsförbundets utmärkels: ”Stor Grabb” med en numrerad nål i rent guld och ett diplom att pryda upp väggen i gillestugan med!

Conny har ofta framhållit det goda kamratskapet som rådde bland förarna på den tiden, även om man var konkurrenter under loppen!

Här vill Conny speciellt framhålla en av förarna, Ulf Svensson från Varberg. Hans hjälp var helt ovärderlig i början av Racing-kariären. Båda hade ju en framgångsrik karriär på två hjul bakom sig det gjorde kanske att dom lätt fann varandra!

Efter dessa framgångar var det kanske narturligt att man började snegla mot att få pröva på Formel1. För att få vara med och leka med dom riktigt stora pojkarna behövdes det mycket pengar särskilt om man skulle få möjlighet att få en bra bil.

Conny fick chansen trots att han inte hade en massa pengar att slanta upp. Men kunde då tyvärr inte

välja ut de bättre stallen utan han fick hålla till godo med det som bjöds i bilväg!

Tyvärr fick inte Conny tillfälle att testa och prova ut någon fungerande  kärra, så han avslutade det äventyret efter en säsong och fem starter. Utan att kunna fullfölja något lopp oftast pga dåligt material,  men säkert med en massa erfarenhet och upplevelser rikare!

Vill Du läsa mer om Conny vill jag rekomendera en CD skiva som Arne Hedin har tagit fram för en del år sedan. På denna får Du ochså ett antal mycket fina bilder från ett par Veteran-crossträffar på Paradisbanan för några år sedan! Arne når Du lättast på tel.:0705 - 211 887.

 

Hjärtligt Grattis på Födelsedagen önskar Dina gamla klubbkamrater i Älvängen

/ Göran

Uppdaterad 20141223

Raymond Sigvardsson 80 År!

Vi vill Gratulera på födelsedagen med ett litet bildkollage från Din
framgångsrika motocross-karriär. Vi önskar Dig all Lycka i
fortsättningen!  Hälsningar från Dina motorvänner i Älvängen./

Här kommer lite text till bilderna, jag  hade tydligen lite för bråttom när jag plockade in dessa!
Lagbilden från Lundsbrunn i Skara när Trossarna hade vunnit serien .
Från v.: Kurt" Garvarn"  Olsson reserv.   Nr  25, Stig" Spisen" Johansson.  Hervor Larsson,( sedermera Sigvardsson.)
Nr, 21, Fred Olsson,  Sigvard Magnusson, i basker,( far till Raymond.)Nr.22, Raymond Sigvardsson,
Ernst Sjöholm, i vit overall  lagledare. .Kalle Hedblom för dagen  i kostym,   klubben starke man, och
 ordförande, på 50-talet,när klubben startade!
Nr.23,Rolf Sjöholm .  Nr,  24, Alvar Olsson.
Nästa bild ,Raymond gratuleras till segern på hemmabanan 1955 .Fr.v. Lars Jörnell, lagledare det året,
till h. Kalle" Böös",  en av Raymonds trognaste supporter  genom åren!
Nästa bild är från en serietävling 1953, Paradisbanan som oftast  var  blöt och svårkörd, ser vi
Raymond med suverän balans, med båda fötterna på fotpinnarna, raka spåret uppför
backen, medtävlarna sitter fast i sidorna, och väntar på hjälp från någon snäll  funktionär! 
Sista bilden och  text är från Västra Götalands jubileums skrift en minnes bok som
Harald Jacobsson sammanställt vid förbundets jubileum med mästare i alla sporter i
Västra Götaland.
Göran


Här kommer ytterligare  ett par fina bilder på jubilaren, det är  Malke på MC Veteranen som Grattar!
Bilderna är tagna av Nisse Wedin. Dom verkar trivas tillsammans , Stens  fina Monark och
Veckans jubilar Raymond Sigvardsson! 

Uppdaterad 20141028

Lite blandade bilder från söndagens körningar: Backamo i höstskrud
är svårslaget!

Dom vackra byggena med nr. 54 och 37, är från Skara, far
och son Sterner, pappa Olle var flitig cross-åkare i slutet av 50-talet.

Då tog mc-entusiasten Sten Eliasson initiativ till att bygga dessa cyklar
åt sina grabbar i Skara MK, där Sten även var lag-ledare. Detta är ett
av tre som Olle har  renoverat till ny-skick.
Sonen Torbjörn svarar för det fina bygget med en SOH-ram och samma
Matcheless motor som pappa använde! Två mycket vackra byggen!
 

Nr. 24 är Sven Arwidsson från Hällevadsholm som för dagen satsat på BSA
Gold Star ur sin mycket fina mc-samling.
                       

                            Nr 17 är en Bohusläning till, Ingemar Niklasson från Hunnebo med en Yamaha HL från -78.                            En stor motor entusiast som har ett par mycket fint renoverade bilar och mc cyklar i sitt garage.
 

Nr. 526 är Torsten Ingvarsson  på en Greeves m. BSA  440cc i ramen.
Torsten är en flitig gäst när det är  träffpå Backamo.

Den Greeves 380cc, som vi kunde se i depån är en av dom allra sista som lämnade fabriken.
                        Modellen heter  Greeves  Griffon  65 B102, mk. 11. Den var en i enserie på 40 st. som byggdes åren 76-77.   

                        Bengt Paulsson har lagt ner ett enormt arbete för att få cykeln i detta  skick , och renoveringen uppmärksammades med ett stort reportage i MC_Veteranen nr.5, 2013.
 

                Detta är bara ett litet axplock av mc som var med dessa dagar. Det var 4-e året som denna träff  arrangerades och den verkar bli populärare för varje år. 70-talet deltagare förra året och hela 81 st. i år!

Vi Tackar arrangörerna för ett mycket trevligt arrangemang!
Hälsningar Göran

8 bilder från Backamo

Uppdaterad 20140423

Tråkigt Meddelande!

-VÅRGRUSET ÄR INSTÄLLT

.

 Detta  beroende på ett alltför lågt antal anmälda deltagare.

Endast 18 "säkra" och 2 "kanske" . Vi borde haft det bubbla !

Då antalet funktionärer blir  större, än antalet förare  , då är det ej meningsfullt att dra igång

ett arrangemang av detta slag.

Tyvärr,  det var säkert  flera mc-entusiaster som hade siktat in sig på en tripp upptill denna

Grusåkar-träff.

Det får bli cafeet  Gläntan uppe vid Backamo som utflyktsmål i stället.

   Vi får sikta in oss på höstens populära två-dagars träff i Oktober,  nu för 4: året!! 

 Nu  satsar vi på 4-5 Oktober, för fullt. Välkommen då.

 Hälsningar  Backamo-gänget.  

gen./Göran 

 

Uppdaterad 20140416

Bilder från "Vårgruset 2013

Sedan till nästa träff i Backamo Oktober 2014

Uppdaterad 20140202

Grattis Kuno 80!

Uppdaterad 2013 12 01

Vi vill Gratulera tre av Älvbygdens duktiga cross-åkare som fyller 70-år- eller har fyllt under året:
Erling Andersson,den 2 /7.
Per Ove Jönsson den 6/10,,
Stig Gunnar Torstensson den30/12,
Gratulationer och Hälsningar Till Er alla tre, från era klubb-kamrater
gen./Göran
Bilderna har klubbens Mästerfotograf Göte Jönsson tagit!

Göran skriver; Hej Mats
,Trevligt att se dom senaste bilderna från Älvbygdeni Din hemsida,
Jag skulle vilja komplettera med  namn på grabbarna;
Första bilden är från Lag SM- 1964  i 250cc klassen tävlingen gick i Oskarshamn
Grabbarna lyckades bärga silvermedaljerna åt klubben,
fr.v. Lagledare Hasse Svensson, Stig- Gunnar Torstensson, Erling Andersson,
Odd Holmgren, Conny Andersson,( Sittande ) och Per Ove Jönsson.
Älvbygden hade ju vunnit Lag- Dm i Västra  Distriktet innan.
 

Följande bilder som visas;
Stig-Gunnar firas efter att ha vunnit DM individuellt. Den 29/ 5-1967
start nr.9, Stig Gunnar in action. i  samma tävling.
Per Owe och Britt i Dynamitbacken i Uddevalla,-71.
Start nr. 43, Per Owe i full fart på Paradisbanan.
 "        "  25, Från en R:R:-tävling på Kviberg, Per Owe ställer upp med sin Lindström
360cc cross,lätt modifierad, går in på en 2: plats bland alla R:R: åkare i Debutant klassen.
Två bilder på Erling, han vinner inbjudningsloppet i 500cc, klassen med sin
Lindström 360cc, start nr. 41.
Hälsningar Göran


Uppdaterad 2013 01 06

Bertil Andersson en av motorklubbens större profiler genom åren fyllde 80-år den 24 /12  2012
Bertils karriär som motocrossåkare startade med en  motocrosstävling på Backamo redan 1953. Han tävlade då för SMK Trollhättan, och han debuterade med en Husqvarna 120cc,.Efter några år började han arbete på Tudor i Nol på dess ritkontor som det hette då. Där kom Erik Lindberg att bli Bertils närmaste chef. Erik var ju redan då mycket engagerad i Älvbygdens MK, varför steget dit var naturligt.   .Bertil satsade på en 500cc Ariel och tog snart en plats i klubblaget Trossarna Där han efter någon säsong  blev lagkapten. Han tävlade även en del nere på Europa speciellt Frankrike. 1958 tog laget hem seriesegern, och med Bertil som individuell Distrikts Mästare. Detta innebar att Trossarna blev uttagna att representera Västra Distriktet vid Lag SM i Borlänge senare på året. Där skötte grabbarna sig så bra att dom plockade hem Silvermedaljerna åt klubben. Samtidigt som han tävlade flitigt han Bertil med att vara ordförande i motorklubben ett antal  år. Dåvarande hustrun Ann var sekreterare och även lagledare. Det blev åtskilliga segrar vid olika crosstävlingar både inom och utomlands dessa år. I mitten av 60-talet avrundade Bertil sitt cross-åka, och ägnade sig bland mycket annat  åt  lite bilåka på bana, inte utan framgång där heller! För några år sedan började några grabbar i motorklubben att arrangera veterancross uppe på Paradisbanan. Då kunde inte Bertil låta sin kära Ariel vila sig längre. Efter lite service var Bertil på banan igen, han var med de flesta av dom fem gånger som dessa träffar arrangerades på Paradisbanan. Där var dock inget sådant arrangemang i år så Bertil och hans gamla crosskolegor fick tillfälle att träffas uppe på Backamo i höst. Givetvis med Bertil  med i en av dagarna, i samma eleganta stil som förr! Nästa år är det planerat en veterancrossträff på Paradisbanan igen på våren, efter ett års uppehåll, närmare bestämt den 11 Maj. Vi hoppas att Bertil   finns med även denna gång! Dina klubbkamrater ber att få Gratulera, Hurra, Hurra, Hurra, Hurra.   
Hälsningar Göran

Bertil i elegant stil i Backamo 2012

Ny bild 120723

Här kommer en Hälsning från våra vänner i Ulricehamn: Roland Karlsson och Sten Söderman, stiliga grabbar vid Rolands Lito

uppdatering 120707. 4 bilder

En bild från Bogebanan Ulricehamn 13 Juni 1965

2a heatet SM 500 banans längd 2180 m

Hej Göran
Fick en fin gammal crossbild av min gamle bekant Stellan Tingström som är hemma på besök från USA.
Det är Bosse Relam som haft bilden och jag tycker den är så fin så jag måste sända den vidare till dig.
Känner igen många, nr 1 är Tibblin, 6 Bill Nilsson,4 Ove Lundell, 26 Jan Liljedal och bakom honom med svart
hjälm Pelle Mas, 17 Jan Johansson, 32 Erik Malmgren, 20 min namne Lasse Gustavsson och nr 29 Gösta Larsson.
Hälsningar Lasse

Göran skriver; Hej Mats! kul att Du uppskattar lite bilder även från Väst-Sverige. Här kommer mera bilder 
1-a, Raymond Sigvardsson i depån på Kuröd. Lite mekande sin AJS, mellan heaten, det går inte att ta fel på koncentrationen.

SM det året var en intensiv fight mellan Raymond och i första hand Bill Nilsson. Dom växlade om ledningen i de olika deltävlingarna under hela året. Bill knep Guldmedaljen knappt före Raymond som tog hand om Silvermedaljen.

Slutställningen i SM 500cc 1959; 1a Bill Nilsson, 2a Raymond Sigvardsson 3a  Sten Lundin

 Korrigerat 12-07-23 Tack Göran för hjälp med korrigering av bilder och text nedan! Hoppas jag fått det rätt nu!


2-a,  Raymond i ett elegant hopp på snäckskals bankarna på Kuröd. Båda bilderna från SM finalen  1959 09 06.


 3-a, Lars Gunnar Gustavsson på BSA, start nr. 21, SM-Finalen även denna gång på Kuröd. 1960 09 11,

Raymond hade slutat tävla , för att satsa på en civil karriär som flygare.


4-a, Lars Gunnar nr 63, och Stig" spisen" Johansson nr 41,i ett serie heat våren-60.


 5-a Stig" spisen "också från samma serie tävling på Kuröd.Alltid på AJS.

Här Raymond Sigvardsson på en Ariel från 1952

Alvar Olsson 2 bilder

Rolf Sjöholm

Rolf Sjöholm tätt följd av Hans Larsson

Hans Larsson BSA.

Hans var en junior som var helt överlägsen i väst Sverige i lätta klassen. Han vann 12 - 13 tävlingar på raken, tävlade på en Puch. På bilden har han dock tagit steget till 500 klassen och BSA med Erik Lindbergs bakfjädring.

Kurt Garvan Olsson

Bruno Edwardsson 3 bilder från 1959

Bruno som var en av Älvbygdens bästa förare i slutet av 50 och början på 60 talet.

Här från en SM Trialtävling i Alingsås

OBS! Här står även en ung Ingemar Pettersson och "hjälper till" från åskådarplats

Här från en T tävling Alerundan

 Nästa en bild från Kuröd när Älvbygdens juniorlag "snörena" vunnit serielagstävlingen

frv Bruno Edwardzon, Bengt Johansson, Bosse Pettersson

LT's triumf

Nästa bild på Görans bror Ingemar Petersson med sin Lindströmmare på väg till 1000 m Rundbanetävling.

Bilden föreställer en stolt 18-åringmed sin Lindstöm 360cc, lånad kärra, och första egna bilen. Storebror Bertil följde också med
 som mek. och "moraliskt" stöd ! Ingemar ställde upp i 500cc,- klassen med sin Lindström 360cc, Och lyckades faktiskt att  vinna i sin premiär tävling. Tävlingen i Årjäng drog en publik på över 2000- personer, och det bjöds på både spännande och underhållande heat.  

Allt enligt referat i Motor-årets -årskrönika från 1966, synd att det inte blev mer Rundbane åka för våra cross-åkare!

Nästa bildserie som Göran hittat är ifrån Älvbygdens vinterträningar, Göran skriver;

Bruno Edwardzon var en av motorklubbens många  duktiga förare i slutet av 50-talet. Bruno var lika bra på cross, trial eller tilförlit, som enduro hette då.      
Utan  tvekan en mycket stor talang!
Tyvärr slutade han alldeles för tidigt tyckte vi då!  Han valde  att sälja sin mc för att kunna köpa en bil. Bruno släppte dock  inte sporten han var kassör
 i klubben i flera år. När vi kom in på 60-talet tyckte Bruno att det var dax att samordna vinterträningen för våra motorcyklister, och tog därför initiativet
till en träff varje söndag förmiddag uppe i Röbacka, ett par kilometer norr om Ölanda. Han hade ju goda kontakter med markägarna och visste
ju var man kunde lägga en lämplig slinga . Som jag minns det höll vi till i Röbacka under månaderna jan, feb, o mars de tre första åren tills tävlingssäsongen började.
 
Alla  förarna kunde kanske inte komma alla gångerna, men hade man inte giltigt förfall så fick man höra det från kamraterna! Det var alla typer av motocyklar
givetvis  Husqvarna i olika storlekar. Hasse, Conny och Bengt med sina nya LT cyklar.  Bertil Andersson var där med sin Ariel.  Atte Heikelä  med sin AJS.
Några gånger var det t.o.m  en lättare slinga för mopeder. Några gånger  var även  Robin Haag och Ulf Eskengren där  med sidovagn!
 
Kuno som har gott minne berätta: "Robin och Ulf kom i full fart utefter ett djupt dike, eller var det en å, då Robin fick se ett framhjul mellan sej och diket
han blev chockad att nån kunde komma på tanken ett försöka köra om mellan dom och öppna diket. Tills han sekunderna efter upptäckte att det var det egna
sidovagnshjulet som kom farande!"  Hur det sedan gick för burkslaven mindes inte Kuno.
Träningen började oftast med att alla sprang hela slingan ett varv med  komplett mc ställ inklusive stövlar och allt som hör till.
 
Korten har Bruno tagit,  troligtvis från tidig vår-vinter- 61,
Nr 1:Conny  Andersson och Per- Ove Jönsson tar en kort paus innan nästa pass!
2    Kuno Karlsson med sin Dot Trial 
3    Kuno spurtar mot mål.
4    Atte Heikela lotsar sin stora AJS runt stenarna, med Bengt Ryberg  hack i häl.
5    Bosse Petersson i löpartagen
6    Bengt Ryberg  på sin LT.
7    Bruno Hansson på sin Silverpil.
8    Sten Åke Jonasson med varvprotokoll. 
10  Erling Andersson alltid lika glad!

Här kommer lite mera kort från Röbacka. Tyvärr lite skiftande kvalitet på dom olika bilderna.
 
1 Här har vi grabbarna under uppvärmningsvarvet före körningen. vi ser fr. v. Stig -Gunnar   Thorstensson,Bengt Ryberg, Lasse Davidsson,
Per-Ove Jönsson, Hasse Svensson och Sten Åke Jonasson. Ivrigt på hejade  av Mona och Ulf Ryberg.

2  I väntan på start, fr.v. Lars Göran Ambecker, Bosse och Bertil Petersson. 

3  Atte Heikele Med sin AJS ochså  före start.
 
4  Bruno Edwardzon prickar av Bruno Hansson mellan ett par varv.

5  Lars-Göran i full fart ute i spåret.

6  Lars-Göran i en kniksigare passage.
 
7  Conny Andersson på väg in i bilden.
 
8  Hasse Svensson kämpar på i snöslasket

9  Här en bild från banan, vem är föraren?
 
10 Per Ove Jönsson klarar stenarna med ett elegant framhjulslyft!  

Mera kommer!