Göran Petersson's Album
Här följer en stor bildskatt med många härliga bilder från 50 och 60 talet's motocross och tillförlit
Göran som samlat dessa bilder är en flitig entusiast och har ett stort hjärta framförallt för Älvbygdens motorcyklister.
Uppdaterad 20170110
Uppdaterad 20151127 Kåsadags
|
Uppdaterad 20150904
|
|
|
Uppdaterad 20150511
Erik Lindberg skulle fyllt 100 år den 30/4 2015 om han fått leva.
Erik föddes i Örtofta, Eslövs kommun den 30/4 1915 och avled 1973 endast 58 år gammal
Bertil Andersson som var
en nära vän och arbetskamrat till Erik Lindberg under alla år som han arbetade
på Tudors ritkontor har berättat om Eriks verksamhet under 1930-talet i Skåne.
Han arbetade på ett antal olika verkstäder hela tiden med ett brinnande intresse
för motorcyklar.
När Finska-vinterkriget bröt ut anmälde Erik sig dit som frivillig. Det var
säkert mycket strapatser och umbärande! Bland det positiva var att han träffade
en annan MC entusiast Billy Andersson från Göteborg. Dom kom sedan att hålla
kontakt genom åren.
Bertil berättade bl.a att man hade en fridag i veckan från jobbet, då bar det
ofta av till Göteborg för att besöka olika verkstäder, det blev oftast att man
hamnade hos Billy och diskuterade olika mckonstruktioner. Slut citat.
I början av 50-talet utvecklade Erik en bakhjulsfjädring efter egna ideer. Den gången var det Fred och Alvar Olsson tillsammans med Hans Larsson som fick nytta av Eriks kreativitet så att gamla stela 500cc blev lite lättare att hantera.
I slutet av 50-talet kom han att tillsammans med Hasse Svensson, Bengt Ryberg och Conny Andersson bygga de så välkända LT cyklarna. Man byggde en första prototyp 1959 för att testa denna med Bengt som testpilot, och med en 175cc silverpilsmotor som drivkälla. Vinterns provkörningar föll så väl ut att man beslöt att bygga en serie på tre cyklar. En åt Bengt, en åt Hasse och den tredje till Conny. Det arbetades flitigt i Eriks garage med många sena kvällar.
Hasse berättar att vid 10-tiden på kvällen kom alltid Eriks fru Vera ner till källaren med kaffe och nybakade bullar till grabbarna. Erik och Vera var välkända profiler runt västsveriges cross-banor för att kolla och titta till sina killar.
Erik gjorde jiggar hemma i sitt garage, och grabbarna hjälptes åt att bygga cyklarna under vintern. Dessa tre första LT-cyklar debuterade i serie primiären i Kareby 1960. Det blev succé direkt. 1:a blev Hasse, 2:a Conny och 3:a Bengt, och lagsegern gick övertygande till Älvbygden. Dessa framgångar fortsatte under hela året.
I samma tävling ställde Älvbygden upp med ett juniorlag 175-250cc. Då bar det sig inte bättre än att en av medlemmarna, Bruno Edwardzon drabbades av ett rambrott på sin cykel. Han fick då låna Hasses nya LT, och tackade för lånet genom att vinna det heatet och det utan att ha fått tillfälle att träna en enda meter med denna innan tävlingen! Ett bra betyg på både förare och cykel!
Dessa framgångar satte Erik mycket stort värde på. Han följde tävlingarna noggrant.
På hösten och vintern byggde även Erling Andersson och Bosse Petersson var sina LT cykel, givetvis med god hjälp av Erik och Hasse.
När det blev dax för Erik att bygga en helt egen motor tog han kontakt med Billy Andersson. För att få hjälp att testa denna i ett RR chassie. Den helt nya motorn var ju tänkt att även kunna användas till båt-racing.
Även detta var ju något som Billy hade stor erfarenhet av. Han hade ju själv med framgång tävlat med en så kallad galosch.
Det kördes en del tester med en sådan båttyp på Göta Älv med Bengt Ryberg som testpilot. Han var ju mycket engagerad tillsammans med Erik i detta projekt.
Tyvärr drabbades Erik av en svår sjukdom och kunde därför inte fullfölja
utvecklingen av denna!
Vi som då var aktiva i motorklubben på olika sätt känner alla en stor tacksamhet för att vi fått lära känna Erik.
/Göran Petersson
Uppdaterad 20150217
Här kommer lite
bilder från tidigt 50-tal, ur Roland Andersson foto -album.
Jag har fått låna dessa bilder av Rolands son Peter, som också har ärvt
pappas
mc intresse men åker då på betydligt modernare enduro motorcyklar!
Roland finns tyvärr inte med oss idag, han drabbades tyvärr av cancer för en
del år sedan.
Hasse Svensson som var arbetskamrat med Roland har berättade att han och
Roland
började tävla 1954, Roland fortsatte till och med 1958 samma år som han var med
och tog hem lag- Dm åt Älvbygden s MK och även klubbens första SM-silver i
Borlänge!
Roland han även med att ta hem DM-titel i 500cc juniorer 1957.
Han var ju en stilåkare av rang, och mycket populär i alla läger!
Roland var duktig i både bandy och fotboll och det var dessa sporter som han
fortsatte att
satsa på när han slutade att tävla på mc! Roland var också en av dom drivande i
Ale-backen
under många år till cancern satte stopp för honom
Jag bifogar lite bilder från Rolands fotoalbum och från Paradisbanan på
50-talet.
Tack för lånet av dessa bilder Peter!
Hälsningar Göran
Göran har gjort en korrigering av texten i nedanstående bild!
Det är Roy Wiklund och inte Rune "Fritte" Nilsson som ligger efter Roland!
Uppdaterad 20150106
Grattis Conny på 75-års dagen!
Den 28/12 fyller en av motorklubbens allra framgångsrikaste förare 75-år!
Han har haft en mycket intensiv karriär bakom sig och utöver crossåkat hunnit med att i unga år
tillsammans med Monica bilda familj och få fyra flickor. Monica och flickorna var ofta med Conny ute i Europa på olika tävlingar och sköta markservicen!
Jag skall
försöka att göra en liten sammanfattning av den motorsportsliga delen, det kan
dock bara bli en liten del av Connys alla aktiviteter genom åren. Yrkesmässigt
har det varit Pappa Everts Bilverkstad som varit grunden under hela uppväxten
och tills för ett par år sedan då han avvecklade företaget.
Premiärtävlingen var på en lånad Silverpil. Ganska snart fick dock Conny blodad
tand
för detta att tävla med motorcykel, eftersom Conny alltid satsat för fullt med
det som han ville ägna sej åt inhandlades en sprillans ny Adler 250ccross,
förmodligen bland det vassaste som man kunde få tag på i slutet av 1950-talet.
Långt
innan 16-års åldern var det div. begagnade hemmabyggen som fick bekänna färg
tillsammans med dom andra grabbarna i grusgroparna runt Nödinge!
Kondition och balans var det säkert inget fel på under dessa år då han spelade
bandy på vintrarna
och fotboll så fort det var barmark. Boxning och brottning tillhörde dom
sporterna som Conny också har prövat på under sin uppväxt!
Med tanke
på Connys bakgrund blev det kanske rätt naturligt att han ofta var en av dom
pådrivande vid klubbens fysträningar under vintrarna
Adlern var säkert snabb men kanske inte så driftsäker, så att när Erik Lindberg
Hasse Svensson och Bengt Ryberg berättade att dom planerade att bygga helt egna
crosscyklar efter Eriks ideer var inte Conny sen att hoppa på vagnen han också.
Resultatet blev över förväntan och dom tre bildade Älvbygdens första 250cc lag
som döptes till ”Tamparna” .
Tillsammans kom dessa att dominera Väst-Svenska motorcross- serien i flera år
med många seriesegrar och även individuella DM-tecken som resultat. När sedan
Bengt valde att satsa på egna företaget och att trappa ner på tävlandet så fick
Stig Gunnar hoppa in i laget. Serievinsten innebar ju att klubben fick
representera Distriktet vid Lag- SM.
I 250cc klassen hade Älvbygden MK förstärkts med Erling och PerOve, Ordinarie
var Conny, Stig-Gunnar och Odd de lade beslag på silverplatsen i mycket hård
konkurrans i Oskarshamn hösten 1964!
I 500cc klasserna vann Älvbygdens lag Trossarna seriesegern 1965, och fick då
representera Väst-Sverige vid- lag SM som gick i Motala det året. Det ordinarie
laget bestod då av tre förare, Erling, Per-Ove och Bosse. Eftersom lagen vid
SMbestår av fem förare fick Conny och Stig-Gunnar kliva upp till denna klass.
Det blev Silver plaketter till klubben även denna gång!
Conny har ju alltid haft en stark känsla för klubben, och när klubben stod utan kassör var han inte sen att ta på sig detta uppdraget också en period trots att han säkert hade mer än fullt upp redan innan!
Efter 13-säsonger med många segrar som resultat tyckte Conny att det var dags att pröva på något nytt.
Efter en racerförarkurs på Nurburgring blev Conny ordentligt tänd på att åka på bana. Även om de första dagarna där nere blev något av en shock. Att susa fram med över 250 km utmed häckar och träd var inget som Conny var van vid från crossbanorna, men han vande sig snabbt!
Denna vecka var tydligen en nyttig träning i konsten att välja rätt spår, för denna banan blev något av en favoritbana och här kom han att skörda många framgångar under åren!
En Formel-3 fanns till salu i Stockholmstrakten, tanke och handling har ju ofta varit samma sak för Conny, så det gällde att handla snabbt. Per -Ove lovade att följa med som moraliskt och ekonomiskt stöd så det blev givetvis affär på en Formel 3:a med en massa delar och nyttiga tips på köpet!
Han satsade nu på racing och redan efter andra året blev Conny mycket framgångsrik även i denna sport. Vad sägs om två Svenska Mästerskap, och även två silver i denna klass. Dessutom flera internationella segrar under dessa år.
Som ett synbart resultat av dessa framgångar fick han Svenska Bilsportsförbundets utmärkels: ”Stor Grabb” med en numrerad nål i rent guld och ett diplom att pryda upp väggen i gillestugan med!
Conny har ofta framhållit det goda kamratskapet som rådde bland förarna på den tiden, även om man var konkurrenter under loppen!
Här vill Conny speciellt framhålla en av förarna, Ulf Svensson från Varberg. Hans hjälp var helt ovärderlig i början av Racing-kariären. Båda hade ju en framgångsrik karriär på två hjul bakom sig det gjorde kanske att dom lätt fann varandra!
Efter dessa framgångar var det kanske narturligt att man började snegla mot att få pröva på Formel1. För att få vara med och leka med dom riktigt stora pojkarna behövdes det mycket pengar särskilt om man skulle få möjlighet att få en bra bil.
Conny fick chansen trots att han inte hade en massa pengar att slanta upp. Men kunde då tyvärr inte
välja ut de bättre stallen utan han fick hålla till godo med det som bjöds i bilväg!
Tyvärr fick inte Conny tillfälle att testa och prova ut någon fungerande kärra, så han avslutade det äventyret efter en säsong och fem starter. Utan att kunna fullfölja något lopp oftast pga dåligt material, men säkert med en massa erfarenhet och upplevelser rikare!
Vill Du läsa mer om Conny vill jag rekomendera en CD skiva som Arne Hedin har tagit fram för en del år sedan. På denna får Du ochså ett antal mycket fina bilder från ett par Veteran-crossträffar på Paradisbanan för några år sedan! Arne når Du lättast på tel.:0705 - 211 887.
Hjärtligt Grattis på Födelsedagen önskar Dina gamla klubbkamrater i Älvängen
/ Göran
Uppdaterad 20141223
Raymond Sigvardsson 80 År!
Vi vill Gratulera på
födelsedagen med ett litet bildkollage från Din
framgångsrika motocross-karriär. Vi önskar Dig all Lycka i
fortsättningen! Hälsningar från Dina motorvänner i Älvängen./
Här kommer lite text till bilderna, jag hade tydligen lite för bråttom när jag
plockade in dessa!
Lagbilden från Lundsbrunn i Skara när Trossarna hade vunnit serien .
Från v.: Kurt" Garvarn" Olsson reserv. Nr 25, Stig" Spisen" Johansson.
Hervor Larsson,( sedermera Sigvardsson.)
Nr, 21, Fred Olsson, Sigvard Magnusson, i basker,( far till Raymond.)Nr.22,
Raymond Sigvardsson,
Ernst Sjöholm, i vit overall lagledare. .Kalle Hedblom för dagen i kostym,
klubben starke man, och
ordförande, på 50-talet,när klubben startade!
Nr.23,Rolf Sjöholm . Nr, 24, Alvar Olsson.
Nästa bild ,Raymond gratuleras till segern på hemmabanan 1955 .Fr.v. Lars
Jörnell, lagledare det året,
till h. Kalle" Böös", en av Raymonds trognaste supporter genom åren!
Nästa bild är från en serietävling 1953, Paradisbanan som oftast var blöt och
svårkörd, ser vi
Raymond med suverän balans, med båda fötterna på fotpinnarna, raka spåret uppför
backen, medtävlarna sitter fast i sidorna, och väntar på hjälp från någon snäll
funktionär!
Sista bilden och text är från Västra Götalands jubileums skrift en minnes bok
som
Harald Jacobsson sammanställt vid förbundets jubileum med mästare i alla sporter
i
Västra Götaland.
Göran
Här kommer ytterligare
ett par fina bilder på jubilaren, det är Malke på MC Veteranen som Grattar!
Bilderna är tagna av Nisse Wedin. Dom verkar trivas tillsammans , Stens fina
Monark och
Veckans jubilar Raymond Sigvardsson!
Uppdaterad 20141028
Lite blandade bilder
från söndagens körningar: Backamo i höstskrud
är svårslaget!
Dom vackra byggena med
nr. 54 och 37, är från Skara, far
och son Sterner, pappa Olle var flitig cross-åkare i slutet av 50-talet.
Då tog mc-entusiasten
Sten Eliasson initiativ till att bygga dessa cyklar
åt sina grabbar i Skara MK, där Sten även var lag-ledare. Detta är ett
av tre som Olle har renoverat till ny-skick.
Sonen Torbjörn svarar för det fina bygget med en SOH-ram och samma
Matcheless motor som pappa använde! Två mycket vackra byggen!
Nr. 24 är Sven
Arwidsson från Hällevadsholm som för dagen satsat på BSA
Gold Star ur sin mycket fina mc-samling.
Nr 17 är en Bohusläning till, Ingemar Niklasson från Hunnebo med en Yamaha HL
från -78. En stor motor entusiast som har ett par mycket fint renoverade bilar och mc
cyklar i sitt garage.
Nr. 526 är Torsten
Ingvarsson på en Greeves m. BSA 440cc i ramen.
Torsten är en flitig gäst när det är träffpå Backamo.
Den Greeves 380cc, som
vi kunde se i depån är en av dom allra sista som lämnade fabriken.
Modellen heter Greeves Griffon 65 B102, mk. 11. Den var en i enserie på 40
st. som byggdes åren 76-77.
Bengt Paulsson har lagt ner ett enormt arbete för att få cykeln i detta skick ,
och renoveringen uppmärksammades med ett stort reportage i MC_Veteranen nr.5,
2013.
Detta är bara ett litet axplock av mc som var med dessa dagar. Det var 4-e året
som denna träff arrangerades och den verkar bli populärare för varje år. 70-talet deltagare förra året och hela 81 st. i år!
Vi Tackar arrangörerna för ett mycket trevligt arrangemang!
Hälsningar Göran
8 bilder från Backamo
Uppdaterad 20140423
Tråkigt Meddelande!
-VÅRGRUSET ÄR INSTÄLLT
.
Detta beroende på ett alltför lågt antal anmälda deltagare.
Endast 18 "säkra" och 2 "kanske" . Vi borde haft det bubbla !
Då
antalet funktionärer blir större, än antalet förare , då är det ej
meningsfullt att dra igång
ett arrangemang av detta slag.
Tyvärr, det var säkert flera mc-entusiaster som hade siktat in sig på en
tripp upptill denna
Grusåkar-träff.
Det får bli cafeet Gläntan uppe vid Backamo som utflyktsmål i stället.
Vi får sikta in oss på höstens populära två-dagars träff i Oktober, nu för
4: året!!
Nu satsar vi på 4-5 Oktober, för fullt. Välkommen då.
Hälsningar Backamo-gänget.
gen./Göran
Uppdaterad 20140416
Bilder från "Vårgruset 2013
Sedan till nästa träff i Backamo Oktober 2014
Uppdaterad 20140202
Grattis Kuno 80!
Uppdaterad 2013 12 01
Vi vill Gratulera tre
av Älvbygdens duktiga cross-åkare som fyller 70-år- eller har fyllt under året:
Erling Andersson,den 2 /7.
Per Ove Jönsson den 6/10,,
Stig Gunnar Torstensson den30/12,
Gratulationer och Hälsningar Till Er alla tre, från era klubb-kamrater
gen./Göran
Bilderna har klubbens Mästerfotograf Göte Jönsson tagit!
Göran skriver; Hej
Mats
,Trevligt att se dom senaste bilderna från Älvbygdeni Din hemsida,
Jag skulle vilja komplettera med namn på grabbarna;
Första bilden är från Lag SM- 1964 i 250cc klassen tävlingen gick i Oskarshamn
Grabbarna lyckades bärga silvermedaljerna åt klubben,
fr.v. Lagledare Hasse Svensson, Stig- Gunnar Torstensson, Erling Andersson,
Odd Holmgren, Conny Andersson,( Sittande ) och Per Ove Jönsson.
Älvbygden hade ju vunnit Lag- Dm i Västra Distriktet innan.
Följande bilder som
visas;
Stig-Gunnar firas efter att ha vunnit DM individuellt. Den 29/ 5-1967
start nr.9, Stig Gunnar in action. i samma tävling.
Per Owe och Britt i Dynamitbacken i Uddevalla,-71.
Start nr. 43, Per Owe i full fart på Paradisbanan.
" " 25, Från en R:R:-tävling på Kviberg, Per Owe ställer upp med sin
Lindström
360cc cross,lätt modifierad, går in på en 2: plats bland alla R:R: åkare i
Debutant klassen.
Två bilder på Erling, han vinner inbjudningsloppet i 500cc, klassen med sin
Lindström 360cc, start nr. 41.
Hälsningar Göran
Uppdaterad 2013 01 06
Bertil
Andersson en av motorklubbens större profiler genom åren fyllde 80-år den 24 /12
2012
Bertils karriär som motocrossåkare startade med en motocrosstävling på
Backamo redan 1953. Han tävlade då för SMK Trollhättan, och han debuterade med
en Husqvarna 120cc,.Efter några år började han arbete på Tudor i Nol på dess
ritkontor som det hette då. Där kom Erik Lindberg att bli Bertils närmaste chef.
Erik var ju redan då mycket engagerad i Älvbygdens MK, varför steget dit var
naturligt. .Bertil satsade på en 500cc Ariel och tog snart en plats i
klubblaget Trossarna Där han efter någon säsong blev lagkapten. Han tävlade
även en del nere på Europa speciellt Frankrike. 1958 tog laget hem seriesegern,
och med Bertil som individuell Distrikts Mästare. Detta innebar att Trossarna
blev uttagna att representera Västra Distriktet vid Lag SM i Borlänge senare på
året. Där skötte grabbarna sig så bra att dom plockade hem Silvermedaljerna åt
klubben. Samtidigt som han tävlade flitigt han Bertil med att vara ordförande i
motorklubben ett antal år. Dåvarande hustrun Ann var sekreterare och även
lagledare. Det blev åtskilliga segrar vid olika crosstävlingar både inom och
utomlands dessa år. I mitten av 60-talet avrundade Bertil sitt cross-åka, och
ägnade sig bland mycket annat åt lite bilåka på bana, inte utan framgång där
heller! För några år sedan började några grabbar i motorklubben att arrangera
veterancross uppe på Paradisbanan. Då kunde inte Bertil låta sin kära Ariel vila
sig längre. Efter lite service var Bertil på banan igen, han var med de flesta
av dom fem gånger som dessa träffar arrangerades på Paradisbanan. Där var dock
inget sådant arrangemang i år så Bertil och hans gamla crosskolegor fick
tillfälle att träffas uppe på Backamo i höst. Givetvis med Bertil med i en av
dagarna, i samma eleganta stil som förr! Nästa år är det planerat en
veterancrossträff på Paradisbanan igen på våren, efter ett års uppehåll, närmare
bestämt den 11 Maj. Vi hoppas att Bertil finns med även denna gång! Dina
klubbkamrater ber att få Gratulera, Hurra, Hurra, Hurra, Hurra.
Hälsningar Göran
Bertil i elegant stil
i Backamo 2012
Ny bild 120723
Här kommer en Hälsning från våra vänner i Ulricehamn: Roland Karlsson och Sten Söderman, stiliga grabbar vid Rolands Lito
uppdatering 120707. 4 bilder
En bild från Bogebanan Ulricehamn 13 Juni 1965
2a heatet SM 500 banans längd 2180 m
Hej Göran
Fick en fin gammal crossbild av min gamle bekant Stellan Tingström som är hemma
på besök från USA.
Det är Bosse Relam som haft bilden och jag tycker den är så fin så jag måste
sända den vidare till dig.
Känner igen många, nr 1 är Tibblin, 6 Bill Nilsson,4 Ove Lundell, 26 Jan Liljedal
och bakom honom med svart
hjälm Pelle Mas, 17 Jan Johansson, 32 Erik Malmgren, 20 min namne Lasse
Gustavsson och nr 29 Gösta Larsson.
Hälsningar Lasse
Göran skriver; Hej
Mats! kul att Du uppskattar lite bilder även från Väst-Sverige. Här kommer mera
bilder
1-a, Raymond Sigvardsson i depån på Kuröd. Lite mekande sin AJS, mellan
heaten, det går inte att ta fel på koncentrationen.
SM det året var en intensiv fight mellan Raymond och i första hand Bill Nilsson. Dom växlade om ledningen i de olika deltävlingarna under hela året. Bill knep Guldmedaljen knappt före Raymond som tog hand om Silvermedaljen.
Slutställningen i SM 500cc 1959; 1a Bill Nilsson, 2a Raymond Sigvardsson 3a Sten Lundin
Korrigerat 12-07-23 Tack Göran för hjälp med korrigering av bilder och text nedan! Hoppas jag fått det rätt nu!
2-a, Raymond i ett elegant hopp på snäckskals bankarna på Kuröd. Båda bilderna
från SM finalen 1959 09 06.
3-a, Lars Gunnar Gustavsson på BSA, start nr. 21, SM-Finalen även denna gång på
Kuröd. 1960 09 11,
Raymond hade slutat tävla , för att satsa på en civil karriär som flygare.
4-a, Lars Gunnar nr 63, och Stig" spisen" Johansson nr 41,i ett serie heat
våren-60.
5-a Stig" spisen "också från samma serie tävling på Kuröd.Alltid på AJS.
Här Raymond Sigvardsson på en Ariel från 1952
Alvar Olsson 2 bilder
Rolf Sjöholm
Rolf Sjöholm tätt följd av Hans Larsson
Hans Larsson BSA.
Hans var en junior som var helt överlägsen i väst Sverige i lätta klassen. Han vann 12 - 13 tävlingar på raken, tävlade på en Puch. På bilden har han dock tagit steget till 500 klassen och BSA med Erik Lindbergs bakfjädring.
Kurt Garvan Olsson
Bruno Edwardsson 3 bilder från 1959
Bruno som var en av Älvbygdens bästa förare i slutet av 50 och början på 60 talet.
Här från en SM Trialtävling i Alingsås
OBS! Här står även en ung Ingemar Pettersson och "hjälper till" från åskådarplats
Här från en T tävling Alerundan
Nästa en bild från Kuröd när Älvbygdens juniorlag "snörena" vunnit serielagstävlingen
frv Bruno Edwardzon, Bengt Johansson, Bosse Pettersson
LT's triumf
Nästa bild på Görans bror Ingemar Petersson med sin Lindströmmare på väg till 1000 m Rundbanetävling.
Bilden föreställer en
stolt 18-åringmed sin Lindstöm 360cc, lånad kärra, och första egna bilen.
Storebror Bertil följde också med
som mek. och "moraliskt" stöd ! Ingemar ställde upp i 500cc,- klassen med sin
Lindström 360cc, Och lyckades faktiskt att vinna i sin premiär tävling.
Tävlingen i Årjäng drog en publik på över 2000- personer, och det bjöds på både
spännande och underhållande heat.
Allt enligt referat i Motor-årets -årskrönika från 1966, synd att det inte blev mer Rundbane åka för våra cross-åkare!
Nästa bildserie som Göran hittat är ifrån Älvbygdens vinterträningar, Göran skriver;
Bruno Edwardzon var en av motorklubbens många duktiga förare i slutet av 50-talet. Bruno var lika bra på cross, trial eller tilförlit, som enduro hette då.
Utan tvekan en mycket stor talang!
Tyvärr slutade han alldeles för tidigt tyckte vi då! Han valde att sälja sin mc för att kunna köpa en bil. Bruno släppte dock inte sporten han var kassör
i klubben i flera år. När vi kom in på 60-talet tyckte Bruno att det var dax att samordna vinterträningen för våra motorcyklister, och tog därför initiativet
till en träff varje söndag förmiddag uppe i Röbacka, ett par kilometer norr om Ölanda. Han hade ju goda kontakter med markägarna och visste
ju var man kunde lägga en lämplig slinga . Som jag minns det höll vi till i Röbacka under månaderna jan, feb, o mars de tre första åren tills tävlingssäsongen började.Alla förarna kunde kanske inte komma alla gångerna, men hade man inte giltigt förfall så fick man höra det från kamraterna! Det var alla typer av motocyklar
givetvis Husqvarna i olika storlekar. Hasse, Conny och Bengt med sina nya LT cyklar. Bertil Andersson var där med sin Ariel. Atte Heikelä med sin AJS.Några gånger var det t.o.m en lättare slinga för mopeder. Några gånger var även Robin Haag och Ulf Eskengren där med sidovagn!Kuno som har gott minne berätta: "Robin och Ulf kom i full fart utefter ett djupt dike, eller var det en å, då Robin fick se ett framhjul mellan sej och dikethan blev chockad att nån kunde komma på tanken ett försöka köra om mellan dom och öppna diket. Tills han sekunderna efter upptäckte att det var det egnasidovagnshjulet som kom farande!" Hur det sedan gick för burkslaven mindes inte Kuno.Träningen började oftast med att alla sprang hela slingan ett varv med komplett mc ställ inklusive stövlar och allt som hör till.Korten har Bruno tagit, troligtvis från tidig vår-vinter- 61,
Nr 1:Conny Andersson och Per- Ove Jönsson tar en kort paus innan nästa pass!
2 Kuno Karlsson med sin Dot Trial3 Kuno spurtar mot mål.
4 Atte Heikela lotsar sin stora AJS runt stenarna, med Bengt Ryberg hack i häl.
5 Bosse Petersson i löpartagen
6 Bengt Ryberg på sin LT.7 Bruno Hansson på sin Silverpil.
8 Sten Åke Jonasson med varvprotokoll.10 Erling Andersson alltid lika glad!
Här kommer lite mera kort från Röbacka. Tyvärr lite skiftande kvalitet på dom olika bilderna.1 Här har vi grabbarna under uppvärmningsvarvet före körningen. vi ser fr. v. Stig -Gunnar Thorstensson,Bengt Ryberg, Lasse Davidsson,
Per-Ove Jönsson, Hasse Svensson och Sten Åke Jonasson. Ivrigt på hejade av Mona och Ulf Ryberg.
2 I väntan på start, fr.v. Lars Göran Ambecker, Bosse och Bertil Petersson.
3 Atte Heikele Med sin AJS ochså före start.
4 Bruno Edwardzon prickar av Bruno Hansson mellan ett par varv.
5 Lars-Göran i full fart ute i spåret.
6 Lars-Göran i en kniksigare passage.
7 Conny Andersson på väg in i bilden.
8 Hasse Svensson kämpar på i snöslasket
9 Här en bild från banan, vem är föraren?
10 Per Ove Jönsson klarar stenarna med ett elegant framhjulslyft!Mera kommer!